Podsumowanie OPTYKI 2018

Podziel się

Targi Optyczne OPTYKA 2018 odbyły się w dniach 23 i 24 listopada 2018 r., na Międzynarodowych Targach Poznańskich. Impreza organizowana jest co dwa lata od 2008 r. i każda edycja notuje znaczący wzrost liczby wystawców, zwiedzających i powierzchni ekspozycyjnej. Tak też było w 2018 roku. Sukces Targów OPTYKA 2018 można było ogłosić już pierwszego dnia targowego. Zadowolenie wystawców i licznych zwiedzających spowodowane było nie tylko wyjątkową atmosferą i rozmachem, ale także liczbą składanych zamówień.

Oprócz absolutnych nowości i przyciągających uwagę atrakcji przygotowanych na stoiskach wystawców uczestnicy chętnie brali udział w szeregu wydarzeń specjalnych takich jak warsztaty, prezentacje w Speakers’ Corner czy konferencja naukowa. Targi OPTYKA to efekt wieloletniej współpracy Krajowej Rzemieślniczej Izby Optycznej i Grupy MTP.

Spotkania w przestrzeniach targowych, podczas których producenci i dystrybutorzy opraw okularowych, komponentów, soczewek i akcesoriów oraz właściciele i menedżerowie salonów optycznych, optycy i optometryści mogą poszerzać swoje kwalifikacje, zapoznawać się z nowymi rozwiązaniami i trendami – są podstawą do zawierania kontaktów biznesowych i dobrych kontraktów. Obserwując ruch w pawilonach, intensywność spotkań na stoiskach i liczny udział w wydarzeniach specjalnych nie można mieć wątpliwości, że warunki te zostały spełnione.

Podczas minionej edycji, na zdecydowanie większej powierzchni swoją ofertę zaprezentowało 155 firm rodzimych i zagranicznych – z Czech, Francji, Grecji, Hiszpanii, Niemiec, Włoch i Chin. Wzrosło też zainteresowanie targami wśród zwiedzających – łącznie na targach pojawiły się 4.422 osoby (w 2016 – 3.767 osób) – 3.549 zarejestrowanych zwiedzających i 873 osoby reprezentujące wystawców. Większość z nich deklarowała bardzo duże zadowolenie z udziału w imprezie i chęć uczestniczenia w kolejnych jej edycjach.  

 

 

Nowości i innowacje nagrodzone

Z każdą edycją Wystawcy starają się jeszcze bardziej zaskoczyć zwiedzających estetyką i oryginalnością stoisk, ale przede wszystkim nowościami, które przywożą zaprezentować podczas wydarzenia, często premierowo. Przemierzając pawilony nie sposób było pominąć oznaczenia – Złoty medal MTP 2018. Tą prestiżową nagrodą może pochwalić się tylko dziewięć produktów wybranych jeszcze w październiku przez grono ekspertów – naukowców i praktyków. W taki sposób wyróżniane są najbardziej innowacyjne i wartościowe produkty, będące jednocześnie synonimem wysokiej jakości i zaawansowania technologicznego. Dodatkowo spośród laureatów Złotego Medalu internauci głosując do 24  grudnia 2018 i zwiedzający bezpośrednio podczas targów mieli możliwość wyłonienia jednego produktu - tytuł „Wybór Konsumentów” otrzymały soczewki progresywne Ego Pro X firmy Szajna z Gdyni. 

 

 

Istotną częścią największego spotkania optyków w Poznaniu jest również mniej formalne wydarzenie jakim jest Wieczór Branżowy, podczas którego wystawcy i zwiedzający mogli ugruntować zawarte kontakty, lepiej poznać się ze swoimi partnerami biznesowymi, a także dobrze bawić. W 2018 roku gwiazdą wieczoru był zespół Pectus, którego koncert sponsorowały firma HOYA LENS POLAND, obchodząca jubileusz 20-lecia oraz firma SEIKO Optical Polska. Podczas imprezy zostały także  uroczyście wręczone statuetki  Złoty medal MTP 2018 oraz Acantus Aureus, którymi uhonorowano najatrakcyjniejsze stoiska Targów OPTYKA 2018.

Wszechstronny rozwój kompetencji

W pierwszym dniu targów odbyła się konferencja naukowa, której temat „Krótkowzroczność - wyzwania dla optyki, optometrii i okulistyki” inspirowany był najnowszymi badaniami nad wzrostem występowania tej wady na całym świecie. Na zaproszenie prof. Dr. hab. Ryszarda Naskręckiego, prorektora  Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu, kuratora konferencji, wykłady wygłosili naukowcy z kilku ośrodków akademickich. Zagadnienie krótkowzroczności podjęte zostało w perspektywie różnych dziedzin nauki, co pozwoliło na uzyskanie szerokiego spojrzenia na rosnący problem wad wzroku.

 – Drastycznie wzrasta liczba osób z wadami wzroku, wśród których dominuje krótkowzroczność. Coraz częściej mówi się więc o epidemii krótkowzroczności (ang. Myopia Epidemic). Badania pokazują, że w Europie krótkowzroczność występuje u prawie 50 procent ludzi młodych (między 24. a 29. rokiem życia), a u 11 procent Europejczyków występuje wysoka krótkowzroczność, powyżej sześciu dioptrii – przytoczył prof. Naskręcki. – Krótkowzroczność stanowi więc duże wyzwanie dla specjalistów ochrony wzroku – lekarzy okulistów, optometrystów i optyków okularowych. Zarówno metody tradycyjne jak i metody farmakologiczne, stosowane w korygowaniu i/lub kontroli krótkowzroczności wymagają coraz bardziej zaawansowanej i aktualnej wiedzy oraz skutecznej współpracy różnych specjalistów. – dodał kurator konferencji w powitaniu uczestników.

W wyjątkowej strefie Speakers’ Corner pojawili się producenci i dystrybutorzy z branży optycznej, a  także specjaliści biznesu i prawa. Ekspert visual merchandisingu, Marek Borowiński zwrócił uwagę na zagadnienia mowy ciała w praktyce, mózgu konsumenta w sklepie optycznym, technik negocjacji w biznesie, profesjonalnej rozmowy handlowej, czy psychologii koloru w komunikacji marketingowej. Zastosowanie nowych produktów i rozwiązań dla salonów optycznych zaprezentowali przedstawiciele firm uczestniczących w targach. Michał Jankowiaka z Opti IT przybliżył innowacyjne rozwiązania informatyczne wspierające pracę optometrystów. Amelie Morel, współwłaścicielka marki Morel i prezydent Targów Silmo opowiedziała o trendach i wyzwaniach europejskiego rynku optycznego, a prawniczka Justyna Chomicz przedstawiła temat RODO.

 

Nowy design to wyzwanie

Producenci i dystrybutorzy opraw okularowych prezentowali najnowsze kolekcje, często sygnowane znanymi markami, dowodząc, że trendy modowe zmieniają się bardzo dynamicznie. Stosowanie coraz to atrakcyjniejszych form, rozwiązań kolorystycznych, połączeń materiałów, różnych stylów ma zaskoczyć i zadowolić klientów, ale też zdystansować konkurencję. Z kolei właściciele salonów optycznych muszą znaleźć sposób jak te nowości sprzedać, zarówno poprzez bezpośredni kontakt z klientem i techniki doboru opraw, jak i aranżację przestrzeni sprzedażowej. Te praktyczne umiejętności kilkudziesięciu optyków poznało podczas warsztatów Stylista Opraw Okularowych, oraz oprowadzania po Wzorcowym Salonie Optycznym.

Dużym zainteresowaniem cieszył się Wzorcowy Salon Optyczny, przygotowany we współpracy z firmą MEGA OPTIC, gdzie odpowiednio zakomponowana przestrzeń, kolorystyka, ustawienie i design mebli, a także oświetlenie pozwalały na efektywne wyeksponowanie produktów i budowały atmosferę, w której klient może poczuć się komfortowo i rozpocząć poszukiwania wymarzonych opraw. Wszystkie elementy tego salonu i zależności przestrzenne dodatkowo wyjaśniał dr Marek Borowiński, podczas specjalnych spotkań.

Kolejna ważna umiejętność to fachowe doradztwo w doborze opraw okularowych. Mnogość kształtów, kolorów, materiałów i typów urody nie będzie już przerażał optyków, którzy wzięli udział w obleganych, bezpłatnych warsztatach z Olafem Tabaczyńskim, stylistą opraw okularowych. Zaprezentował on jedną z dziesięciu stylistycznych technik doboru opraw okularowych – technikę pigmentacyjną kolorową z zastosowaniem narzędzi takich jak Koła Kolorystyczne.

 

Miejsce rozwoju biznesu

Targi Optyczne OPTYKA to przestrzeń do wymiany wiedzy, podnoszenia kompetencji, prezentacji i testowania nowości, ale także integracji. To doskonałe miejsce nie tylko do zawierania nowych kontaktów biznesowych i kontraktów, ale także do podejmowania z różnych perspektyw i na różne sposoby aktualnych tematów absorbujących branżę optyczną. Intensywne dwa dni wypełnione spotkaniami, prezentacjami, rozmowami mijają bardzo szybko, ale dla uczestniczących firm są podstawą do dalszego rozwoju, inspiracją do poszukiwania nowych rozwiązań i możliwości.